Biljartwetenswaardigheden

Biljartwetenswaardigheden Sociëteit De Harmonie Winschoten

Biljart wordt door veel mensen al snel gezien als een leuk kroegspel maar het vereist toch echt wel enige vorm van inzicht en techniek, zeker op topniveau. Er zijn talloze biljartclubs en ook professioneel wordt de sport veel beoefend. Er bestaan een paar verschillende vormen van biljart. We gaan hier de basisprincipes van het biljart aan je uitleggen, gericht op het specifieke driebanden biljart en de bijbehorende spelregels.
Wij hopen u in ieder geval enthousiast te krijgen en geïnformeerd te krijgen over de biljartsport.

Ontstaan van de biljartsport.

Het biljartspel is in de 15e eeuw ontstaan in Europa, en gek gezien was het oorspronkelijk een veldsport wat buiten werd gespeeld. Nadat het spel ook binnenshuis eerst nog op de grond werd gespeeld ontstond de variant op een houten tafel met een groen kleed. Dit kleed moest het oorspronkelijke gras nabootsen.
Het biljart spel ontwikkelde zich van een tafel met simpele houten randen en een stok waarmee ballen werden geschoven uiteindelijk naar de bekende biljartbanden om de tafel waardoor de bal goed gekaatst kon worden, en de keus waarmee met veel precisie en techniek kon worden gestoten.
Van het eerste krijten va de keu werd later het bekende leertje aan de tip van de keu bedacht in 1823, de zogenaamde pomerans. Hiermee kon veel effect worden toegepast bij het stoten, zoals een trekbal.

Biljarttermen

Hieronder een aantal biljarttermen:

• Carambole: Met de stootbal zodanig spelen, dat uit die beweging de tweede en derde bal ook geraakt worden door de stootbal.

• Acquitstoot: Dit is de aanvangsstoot.

• Trekstoot: Door het spelen van de stootbal onder de hartlijn (middellijn) ontstaat een bal die na het raken van de tweede bal een terugkerend roleffect krijgt.

• Carotte: De bal bewust moeilijk achterlaten voor je tegenstander zodat deze geen carambole (punt) kan maken.

Biljarttafel
Biljart wordt gespeeld op een biljarttafel. De afmetingen tussen een professionele biljarttafel en bijvoorbeeld een clubbiljart of cafebiljart kunnen verschillen. Hieronder de afmetingen:

• Een professioneel wedstrijdbiljart: 2,84 bij 1,42 meter.
  • Een clubbiljart of cafebiljart is vaak eerder: 2,30 bij 1,15 meter.
  • Een klein cafebiljart kan ook de volgende afmeting hebben: 2,10 bij 1,05 meter.

De bodem van een biljarttafel is van een natuursteen, vaak is dat leisteen en heeft het een dikte van tussen de 45 en 60 mm. De tafel heeft rondom een opstaande stootrand van rubber van ongeveer 36 mm dikte. De biljarttafel is bekleed met een laken van kamgaren vermengd met polyester of nylon. De professionele tafels worden verwarmd zodat de ballen beter over de tafel kunnen rollen.

Biljart spelverloop

Voordat het spel begint moet er bepaald worden wie er mag beginnen. Dit kan door middel van een coin toss, maar meestal wordt dit bepaald doordat beide spelers hun bal vanaf de eigen kant via de korte band aan de ander zijde in een rechte lijn zo dicht mogelijk bij de korte band aan hun eigen zijde spelen zonder die te raken. Degene die wint mag bepalen of hij zelf wil afstoten of de beurt aan de tegenstander geeft.
Nu volgt de acquitstoot oftewel afstoot. De ballen liggen in hun beginpositie die gemarkeerd staan op de tafel met de twee lichte ballen aan een kant en de rode aan de andere kant. De bedoeling is om de met de eigen bal via de rode bal de andere lichte bal te raken. Als dit lukt heeft de speler een punt en mag hij doorgaan. Bij het vrije biljart, ook wel Libre genoemd, is het de bedoeling om met de eigen bal beide ballen te raken. Het maakt op de afstoot na niet uit welke bal er eerstgeraakt wordt.
Bij het specifieke Driebanden is het de bedoeling om, nadat een bal geraakt is, eerst drie banden te raken voordat de tweede bal geraakt wordt. Bij het driebanden is het ook toegestaan om de losseband te spelen. Dit houdt in dat er eerst een band wordt geraakt voordat de 2 ballen worden geraakt. Bij het driebanden is goed inzicht en gebruik van effect vereist.
In het professionele biljarten wordt er in sets gespeeld, die tot 15 punten gaan en wint degene die als eerste 3 sets heeft gewonnen.

Spelmateriaal biljart

Biljart wordt gespeeld met een keu en drie biljartballen. De biljartballen zijn massieve ballen van kunsthars en hebben een diameter tussen de 61 en 61,5 mm. Het gewicht van de biljartballen ligt tussen de 205 en 220 gram.
Van de biljartballen is er 1 roodgekleurd, de andere 2 zijn of wit gekleurd waarvan er 1 met 2 zwarte puntjes aan weerskanten of er is 1 witte en 1 gele bal. Dit is om verwarring tijdens het spelen te voorkomen.

Wilt u nog meer blogberichten lezen? Ga dan naar de pagina Nieuws.